livetichampagne.blogg.se

Två gastronomer i Champagne

Say cheese

Publicerad 2013-10-28 21:01:24 i Fromage, Tips, Vi äter,

Sanna och hennes bin alltså, senast idag mumlade hon något om nästa sommar. Skåne, det är bara att evakuera!

Lördagskvällen bestod alltså av ost, väldigt många goda ostar. Hade inte de andra börjat skratta åt mig när jag ville spara namnlapparna (så vi kunnat köpa om fullträffarna) hade jag kunnat ge er mitt icke proffsiga ostomdöme. Ni går alltså miste om väldigt värdefull och unik gastronomisk kompetens här pga mina vänner retar mig eller så har jag värsta superminnet eller så har jag rotat i soptunnan, ingen som vet…

Av mjuka ostar är brie fortfarande min favvo (ska dock inte lukta lr smaka för mycket, hatar när det luktar i hela kylen, finns en för 2 euro jag tycker är jättegod (säkert skit enligt fransmännen), Abondance (inte bara för jag faktiskt kan både stava OCH uttala namnet) som är jättegod till Sannas familjs hemgjorda plommonmarmelad, hårdare i koncistensen.

I lördags åt vi en väldigt trevlig ost till smak, koncistens och utseende som heter Brillat-Savarin (vars namn jag inte kommer glömma igen) som höll formen men ändå gick att bre ut på kexet (här känns det som Sannas utläggning passar in, ibland går den att bre ut, och ibland inte). Googlade lite nu och den är tydligen gjord av både mjölk och grädde – there you go! Sen åt vi en ost som hette Tomme blanche som inte gick åt till fyllekäk senare på natten, som jag tycker var minst god av vårt utbud (den enda som blev kvar - säger sig självt). Vi hade även motsvarigheten i svart (?) med en mögelliknande utsida, Tomme de Savoie som också var god. Tänk om jag kunde minnas tentaplugget lika bra som ostnamn under vinkonsumtion. Vill ni ha lite mera smakgrunder får ni googla på egen hand!

Till det drack vi tre vin, ett rött, ett vitt och ett rosé för att matcha allas önskemål! Och någon körsbärsöl slank nog ner med. De orkar jag inte skriva ner namnen på. När alla var för mätta och belåtna gick de flesta hemåt medan jag och Sara körde på utgång.

Efter det här inlägget kan jag iaf stryka ostvetare från listan på framtida yrken, grejen är den att jag får INTE snöa in mig på ännu en grej att läsa på alldeles för mycket om. Jag får spara alla mina framtida intressen till efter 8/11. Först tenta – sen ost, champagne, franska mattidningar, fransk matlagning, vegetariska burgare and so on!  


Hepp!

Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2013-10-30 10:39:51

min favorit justnu är aura :) vet inte om den finns i frankrike, den är finsk tror jag ;) haha. men den är verkligen jättegod!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela