livetichampagne.blogg.se

Två gastronomer i Champagne

Hydroxymethylfurfural

Publicerad 2013-10-27 10:11:00 i Troyes,

Inget bra ord att ge sig på en söndagsmorgon.

Har gett mig in i råvaruförädlingen i livsmedelskemin på riktigt, insåg jag när jag igårkväll efter lite vin, lite väl passionerat, försökte förklara om de fantastiska bina och deras honung för våra erasmus-vänner. Engelskan räckte inte riktigt till, för allas bästa antagligen. Annars hade jag nog kunnat fortsätta hela natten.

Jag gick upp tidigt och började skriva igen, börjar närma mig något, kanske början på slutet men vågar inte säga för mycket! I alla fall, när det är över tror jag många av mina närmsta önskar att jag kan gräva ner mig i något annat ämne, för lite omväxling.

Men, en dag, ska jag ha bin. Så det så. För de är helt galet fantastiska. Kommenterar någon "varför är de så fantastiska?" Så kommer jag lägga upp det längsta inlägget någonsin om ämnet. Men jag är inte säker på om någon vill det. Speciellt inte fröken som antagligen ligger och sover nu i lägenheten bredvid!

Tips en morgon när man känner sig lite krasslig: 
Värm upp en mugg med mjölk, lägg i en sked honung, rör om, och njut. Supergott och lent för halsen. Honung verkar antiseptiskt och är mer effektivt än hostmedicin! 
 
Trevlig söndag på er!
Susanna i honungen
 
(ps. Hydroxymethylfurfural är en organisk förening som skapas från dehydrering av vissa sockerarter)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela