livetichampagne.blogg.se

Två gastronomer i Champagne

Livet i Champagne:

Publicerad 2013-11-06 12:00:19 i Allmänt,

Två heldagar kvar och jag fattar inte mina egna tentaantecknignar:
 

"Kan näringsbegränsningar i ett substrat hindra mikrobiologisk tillväxt? Hur, ge exempel!

Ja, oförmågan hos en organism att utnyttja en viktig del av ett matmaterial kommer att begränsa tillväxten och lägg den på ett konkurrenskraftigt missgynnande de som kan (?). Ibland kan koncentrationen mellan huvudkomponenterna missgynna tillväxt. Relationen mellan de två kallas ”The mondo equation”."

Engelsk mikrogiologibok översatt till svenska av slarvAK = not so good!

Bröl, gnäll, klag osv osv osv. Om det är mitt eget fel att jag gör precis allt annat än tentaplugga? Ja. Om jag har ett för stort lugn inför tentan? Ja! Om jag som vanligt kommer bli pissbesviken när jag inte når mina mål (men ändå inte kämpar för de? Jaaahaaadå! Same old.

Ikväll tar vi glosförhör och genomgång av tiotalet bakterier som är muy bien att kunna på fredag kl 9, 9.15, 11 eller kankse 12.30. Vi får se!

Kommentarer

Postat av: Roger Nordin

Publicerad 2013-11-08 18:59:02

Lycka till.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela